خرید سیستم های اعلام حریق

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

زمان مطالعه: 5 دقیقه
3.7
(3)

این دسته از سیستم‌های اعلام حریق به منظور استفاده در پروژه‌های بزرگتر و شناسایی سریعتر موقعیت حریق استفاده می‌شوند . این پروژه ها شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بزرگ، هتل ها، دانشکده ها، ادارات بزرگ، مجتمع های تجاری با واحد های متعدد، مجتمع های اداری و مسکونی با واحدهای بالا و… می شوند.

سیم کشی در این نوع سیستم ها به صورت حلقه یا لوپ است. یعنی سیم کشی از ترمینال خروجی لوپ در کنترل پنل شروع شده و بعد از عبور از تجهیزات مجددا به کنترل پنل و ترمینال ورود لوپ، وارد می شود. در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، تمام تجهیزات شامل انواع دتکتورها، شستی ها، آژیرها، فلشرها، ماژول ها و… می توانند روی لوپ و در کنار یکدیگر قرار بگیرند و نیازی به مسیر مجزا نمی باشد.

 

 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به مجموعه تجهیزات الکترونیکی اطلاق می شود که وظیفه آشکارسازی و اعلام حریق به صورت مشخص کردن محل دقیق وقوع حریق در اماکن مختلف را برعهده دارند. این سیستم ها دارای دقت بالا در شناسایی حریق و محل وقوع آن بوده و معضلات و مشکلات سایر سیستم های اعلام حریق را نیز برطرف کرده اند.

سیستم های اعلام حریق در سه گروه آدرس پذیر، متعارف و بدون سیم (وایرلس) جای می گیرند که هرکدام از این سیستم ها خود به دو گروه خودکار و دستی تقسیم می گردند. نقص سیستم دستی این است که به این دلیل که تنها منبع تشخیص حریق، شستی اعلام حریق می باشد و این شستی ها توسط کاربر فعال می گردد، در جاهایی که کاربر حضور ندارد کاربرد نخواهد داشت اما برخلاف این سیستم، سیستم های خودکار وابستگی کمتری به انسان دارند.

نحوه کارکرد سیستم اعلام حریق متعارف (Conventional) به این شکل است که با استفاده از مجموعه ای از دتکتورهای دود، دتکتورهای حرارتی، آژیر و فلاشرو شستی اعلام حریق، منطقه یا زون دچار حریق را اعلام می نماید.

همچنین ذکر این نکته لازم است که سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در جهت رفع نواقص سیستم اعلام حریق متعارف به وجود آمده است تا بتواند جایگاه حادثه را با تشخیص آدرس دقیق مشخص نماید. در حال حاضر سیستم های آدرس پذیر کاربرد گسترده ای در ساختمان ها و اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی داشته تا تلفات جانی و مالی را به کمترین مقدار ممکن برساند.

سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر دارای دقت بالا در شناسایی محل حریق، خطا و محل وقوع آنها هستند و از این رو مشکلات و معضلات سیستم های متعارف در پروژه های بزرگ را برطرف کرده اند.

 

 

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چگونه کار می کند؟

در این سیستم هر یک از ادوات و تجهیزات با کد گذاری و آدرس دهی دقیق قابل شناسایی بوده و هر یک از حسگرهای (دتکتورها) اتوماتیک و یا شستی ها دارای آدرس و کد مشخصی بوده که کنترل پنل مرکزی پس از وقوع آتش سوزی و حریق قادر به تشخیص هر یک از این ادوات و تجهیزات می باشد.

بدین منظور در زمانی که برای مثال دتکتوری در وضعیت حریق یا خطا قرار بگیرد، شماره ی آدرس، نوع قطعه، زونی که در آن نصب شده است و مشخصات محل نصب، روی صفحه نمایش کنترل پنل اعلام حریق آدرس پذیر، نشان داده می شود.

 

مقاله پیشنهادی: انواع بیم دتکتور دود چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

سیم کشی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیم کشی در این سیستم ها به صورت حلقوی (Loop) می باشد که به صورت یک حلقه به کنترل پنل وصل می شوند. در این سیستم دو رشته سیم مثبت و منفی از کنترل پنل خارج شده و به تمامی تجهیزات متصل می شوند و پس از عبور از تجهیزات مختلف مانند دتکتور(detector)، شستی، تجهیزات هشداردهنده و غیره به داخل کنترل پنل و ترمینال ورود لوپ بازمی گردد.

از مزایای سیستم سیم کشی حلقوی یا لوپ این است که در صورتی که در یک سمت دتکتور(detector) حالت اتصال کوتاه و یا اتصال باز اتفاق بیفتد، این مشکل توسط ایزولاتور محل اتصال رفع اشکال می شود و از سوی دیگر با پنل مرکزی ارتباط برقرار کرده و به کار خود ادامه می دهد.

طراحی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر بر اساس تاییدیه های BS 5839 و استاندارد آمریکا NFPA انجام می شود.

 

 

مزایای استفاده از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

  • شناسایی سریع حریق
  • تعیین محل دقیق آتش سوزی
  • دارای کمترین خطا در اعلام حریق
  • نیاز به کابل کشی کمتر نسبت به سیستم متعارف
  • کاهش حجم خسارات مالی و جانی به دلیل سرعت عمل سیستم
  • ارائه امکانات نرم افزاری فراوان در جهت کنترل و مدیریت سیستم اطفا حریق

 

معایب سیستم اعلام حریق آدرس پذیر:

  • پیچیدگی در نصب و راه اندازی
  • عدم صرفه اقتصادی در پروژه های کوچک
  • نیاز به برنامه ریزی برای مرکز کنترل و تجهیزات
  • عدم هماهنگی بین تجهیزات تولیدی توسط برندهای مختلف
  • دارای پیچیدگی در استفاده توسط کاربران عادی و آموزش ندیده

آدرس دهی به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به صورت های زیر انجام می شود:

آدرس دهی دستی (HandHeld): در این روش با اتصال جزء آدرس پذیر به پروب، اعداد مورد نظر را وارد سیستم می کنند. از آنجایی که این تجهیزات نمی توانند برندهای مختلف را پشتیبانی نمایند به همین جهت کاربرد زیادی ندارند.

آدرس دهی فیزیکی: آدرس دهی فیزیکی از دو روش DipSwitch و کلیدهای گردان (ده دهی) صورت می گیرد. از آنجا که دیپ سوئیچ ها نیاز به نیروی متخصص برای کار با آن دارند لذا دارای کاربرد کمتری می باشند. امروزه کلیدهای گردان به دلیل کاربری ساده و عدم نیاز به نیروی ماهر دارای کاربرد وسیعی هستند.

آدرس دهی خودکار: همانطور که از نام این روش مشخص است پس از اتصال تجهیزات و تشکیل یک لوپ آدرس پذیر، پنل به صورت خودکار به شناسایی و آدرس دهی اقدام می کند. این روش نیز به دلیل عدم هماهنگی و توانایی بین برندهای مختلف کاربرد زیادی ندارد.

اجزاء سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام حریق شامل اجزای متفاوتی مانند تجهیزات تشخیص حریق (دتکتورها)، تجهیزات هشداردهنده شنیداری و دیداری (آژیرها، فلاشرها، زنگ ها و غیره)، کنترل پنل (برقراری ارتباط میان تجهیزات تشخیص و اعلام حریق) و تجهیزات جانبی مختلف (مبدل ها،رله ها، جداکننده اتصال کوتاه و غیره) بوده که باید استانداردهای معتبر را کسب نموده باشند.

برند های سیستم اعلام حریق آدرس پذیر ایرانی

کارخانجات تولید سیستم های اعلام حریق در ایران دارای سابقه فعالیت طولانی بوده و اولین آنها کار خود را 30 سال پیش در شهر تبریز آغاز کرده است.

در حال حاضر کارخانجات زیادی در این زمینه فعالیت می کنند که مطرح ترین و نام آشناترین آنها شرکت اعلام حریق زیتکس می باشد. این کارخانجات دارای تاییدیه سازمان آتش نشانی و نشان استاندارد از سازمان ملی استاندارد بوده و همچنین دارای تاییدیه از اروپا می باشند. برخی از این برندها عبارتند از:

  • شرکت زیتکس
  • سایان
  • تسلا
  • آریاک
  • سنس

 

پیشنهاد مطالعه: دتکتور مونوکسید کربن چیست

 

قیمت سیستم‌های اعلام حریق آدرس پذیر

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که با توجه به ورود کارخانجات ایرانی به عرصه تولید سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر، در حال حاضر قیمت این سیستم ها در مقایسه با نمونه های آمریکایی، اروپایی و حتی چینی مقرون به صرفه تر بوده و علاوه بر اینکه در زمینه تجهیزات فنی دارای استانداردها و تاییدیه های گوناگون می باشد علاوه بر کیفیت به دلیل قیمت مناسب خود، مورد توجه قرار گرفته اند.

شرکت لیدوما نیز ارائه کننده انواع سیستم های اعلام حریق بوده و می تواند با مشاوره رایگان خود، شما را در انتخاب بهترین سیستم اعلام حریق مورد نیاز شما راهنمایی نماید. برای کسب اطلاع از قیمت ها و همچنین مشاوره رایگان با تلفن های شرکت تماس بگیرید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!