تعمیر و نگهداری سیستم های اطفاء حریق

تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق

زمان مطالعه: 5 دقیقه
4.9
(17)

برای آشنایی بیشتر در خصوص تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق بهتر است که آشنایی جزیی با تجهیزات آن داشته باشیم:

 

لوله کشی و تجهیزات نگه دارنده ی سیستمهای اطفاء حریق

در کل لوله کشی سیستم های آتش نشانی به دو صورت سیستم لوله کشی تر و سیستم لوله کشی خشک و یا ترکیبی از این دو می باشد. که در ایران با توجه به الزامات جدید آتش نشانی نیاز به اجراء سیستم خشک نمی باشد. و سیستم ترکیبی نیز مورد تایید آتش نشانی می باشد.

همانگونه که از اسم آن مشخص است سیستم های تر و یا Wet Pipe Sprinkler Systems به لوله هایی گفته می شود که درون آن همیشه آب وجود دارد. و سیستم های خشک و یا Dry Pipe Sprinkler Systems لوله هایی می باشند که درون آنها آب وجود ندارد و توسط نیروهای عزیز آتش نشانی و توسط ماشین های آب رسان آتش نشانی درون آنها آب جاری شده و جهت اطفاء حریق توسط پرسنل مجرب سازمان آتش نشانی می باشد.

لوله های آتش نشانی بایستی توسط بست و مهار های مناسبی مهار گردند. که بررسی آن در این مجال میسر نیست. و برای آشنایی با آن به بخش سیستم های اطفاء حریق مراجعه فرمایید.

 

مطالعه بیشتر: سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی

 

شیرآلات و تجهیزات کنترلی سیستم اطفا حریق

سیستم های اطفاء حریق آبی بایستی به یک سری شیرآلات و تجهیزات کنترلی جهت پایش و کنترل فشار و دبی آب در بخش های مختلف مجهز باشند که انواع مختلفی دارند. و بایستی مطابق نقشه های مصوب و مورد تایید آتش نشانی اجرا شوند. جهت اطلاع از نوع و نحوه آنها با بخش تجهیزات اطفاءحریق مراجعه فرمایید.

مختصری از تجهیزات مورد استفاده به شرح زیر می باشند:

  •  شیر کشویی رزوه بلند OS & Y Gate valve
  • شیر پروانه ای دارای قابلیت ارسال سیگنال Tamper Switch Butterfly Valve
  • شیر زاویه ای آتش نشانیAngele Fire Valve
  • گیج فشار Pressure gauge
  • شیر سیامی Fire Hydrant
  • نشاندهنده جریان آب ، فلوسوئیج Water Flow Switch
  • شیر یک طرفه Check Valve
  • شیر هشدار جریان Wet Alarm Check Valve
  • اسپرینکلر Sprinkler
  • نازل و شلنگ های آتش نشانی
  • شیر تست و تخلیه Test & Drain Valve
  • و ….
  • پمپ و مخزن آب

 

مطالعه بیشتر: اطفاء حریق اتوماتیک فوم

 

پمپ آتش نشانی

کلیه سیستم های اطفاء حریق آبی بایستی مجهز به مخزن جهت ذخیره ساز آب و پمپ جهت ایجاد فشار و انتقال آب باشند. حجم مخزن مورد نیاز با توجه به منطقه قرارگیری ساختمان، ارتفاع و مساحت ساختمان، دسته بندی ساختمان و … بستگی دارد که بهترین مرجع برای بررسی آن نقشه های تایید شده توسط سازمان آتش نشانی می باشد.

ولی جهت دانستن الزامات آن می توانید به دسته بندی مخزن ذخیره سازی آب در سایت شرکت آتش نشانی لیدوما مراجعه فرمایید. همچنین پمپ ساختمان بستگی به موارد زیادی دارد. که برای چند نمونه می توان به ارتفاع ساختمان ، مساحت ساختمان ، تاریخ دستورالعمل ، کاربری ساختمان و … اشاره کرد.

ولی جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت تخصصی این شرکت جهت پمپ های آتش نشانی به آدرس WFpumps.ir و یا به کارپوشه پمپ ها در همین سایت مراجعه فرمایید.

 

مطالعه بیشتر: سیستم اطفاء حریق پودری (آیروسل)

 

همانگونه که ملاحظه می فرمایید سیستم اطفاء حریق ساختمان بسته به نقشه و ارتفاع و مساحت و کاربری آن دارای اجزاء متفاوتی می باشد. که مستلزم بازرسی و بررسی ادواری می باشد. که شرکت آتش نشانی لیدوما مطابق الزامات استانداردی چک لیستی رادر این خصوص آماده نموده است که می توانید جهت داننلود آن کلیک نمایید. (با توجه به عدم رعایت قوانین کپی رایت در ایران این شرکت چک لیست اصلی جهت بازبینی را برای عموم نمی تواند منتشر نماید. و در صورت عقد قرارداد چک لیست اصلی به قرداد پیوست خواهد شد)

چک لیست

 

دانلود چک لیست تعمیرو نگهداری سیستم های آتش نشانی

برای دانلود چک لیست های اداره بازبینی به لینک زیر مراجعه کنید.

 

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر

اسپرینکلرها جزء مهمترین اجزاء سیستم های اطفاء حریق اتماتیک می باشند. که از نظر جهت پاشش به 3 دسته عمده :

1. بالا زن Upright

۲. پایین زن Pendant

3. دیواری یا بغل زن Side wall

تقسیم بندی می شوند و همینطور از نظر نحوه واکنش به دو دسته

1. واکنش سریع Quick Response

2. واکنش استاندارد Standard Response دسته بندی می شوند.

اسپرینکلر ها برای دماهای مختلف و با سایز های مختلف و با انواع پوشش ها برای کاربری های مختلف ساخته می شوند. که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مبحث اسپرینکلر ها مراجعه فرمایید.

 

مطالعه بیشتر: سیستم اطفاء حریق گازی

 

تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق

آنچه که برای تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق و بازرسی اسپرینکلر ها اهمیت دارد. بررسی ظاهری اسپرینکلر ها از نظر خوردگی و همچنین عدم نشتی در اورفیس و محل اتصالبه لوله و عدم رویت ضربه فیزیکی می باشد. همچنین هر ساختمانی با توجه به تعداد اسپرینکلر ستفاده شده در آن بایستی اسپرینکلر رزرو جهت حوادث احتمالی داشته باشد.

– در اماکنی که تعداد 300 اسپرینکلر و یا کمتر استفاده شده حداقل 6 عدد اسپرینکلر

– در اماکنی که تعداد 300 الی 1000اسپرینکلر حداقل 12 عدد

در اماکنی که تعداد بیشتر از 1000اسپرینکلر حداقل 24 عدد این اسپرینکلر ها می‌بایست در جعبه‌ای مخصوص  متناسب با انواعی که در سیستم بکار رفته است، نگهداری شود. محل استقرار جعبه فوق نباید در مجاورت رطوبت، گردوغبار، خوردگی و یا دمای بیش از 38 درجه سانتیگراد باشد. تعداد اسپرینکلرهای ذخیره که بایستی در جعبه انبارش شده و قابل دسترس باشد به شرح زیر است

آماده به کار بودن پمپ ها و عدم گرفتگی مسیر لوله ها

یکی از مهمترین نکات در تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق آماده به کار بودن پمپ ها و عدم گرفتگی مسیر لوله ها می باشد. همانگونه که مستحضرید سیستم آب آتش نشانی یک سیستم راکد و بدون حرکت می باشد. که این امر باعث می گردد که آب درون مخزن و درون لوله ها ایجاد لجن و رسوب می کند. که این امر میتواند در نهایت منجر به گرفتگی لوله و بی اثر شدن کل سیستم گردد.

طراحی مخزن آب مصرفی

بدین منظور شرکت لیدوما پیشنهاد می نماید که در صورت امکان در زمان طراحی مخزن آب مصرفی و آشامیدنی به صورت مشترک با مخزن آب آتش نشانی طراحی گردد. که هم باعث صرفه اقتصادی و کم شدن هزینه های ساخت شده و همچنین با توجه به مصرف مداوم آب مصرفی در ساختمان از راکد ماندن آب و رسوب کردن و تولید لجن در آن جلوگیری نماید.

البته طراحی و جانمایی مخزن مشترک نیازمند رعایت اصول و ضوابطی می باشد. که بایستی حتما در طراحی و اجراء در نظر گرفته شود. همچنین طبق استاندارد NFPA 25 آب داخل لوله ها بایستی توسط باز کردن شیر تست و تخلیه به جریان در آید. تا از رسوب و گرفتگی لوله ها ممانعت به عمل آید.

تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق

با توجه به محدودیت جا و مطالب زیاد در این بخش سعی بر آن بود تا مختصری از الزامات و شرایط تعمیر و نگهداری سیستم های اطفاء حریق شرح داده شود. و امیدوریم که توانسه باشیم تا کلیات آن را با شما به اشتراک گذاشته باشیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

تا کارشناسان مجرب این شرکت با توجه به شرایط پروژه برنامه ریزی دقیق تر و معینی برای شما انجام دهند. همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از دیگر صفحات مجازی ما نیز دیدن فرمایید.

تعمیر و نگهداری در عملکرد صحیح سیستم های اعلام و اطفاء حریق

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

۱۱ دیدگاه برای “تعمیر و نگهداری سیستم های اطفا حریق”

  1. نقاط قوت
    • آتش نشانی
    • تایید آتش نشانی

    ممنون از اینکه اطلاعات دقیق و کارشناسی در خصوص سیستم های اعلام و اطفا حریق و آتش نشانی میزارین

  2. درود
    باتوجه به استفاده از لوله های فلزی سیاه و غیر گالوانیزه ، تعویض متعدد آب داخل سیستم اطفا ، باعث خوردگی شبکه لوله کشی اطفا و در نهایت غیرقابل استفاده شدن آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!