تاریخچه اولین نمونه هشداردهنده مونوکسید کربن

زمان مطالعه: 2 دقیقه
5
(2)

تاریخچه هشداردهنده مونوکسید کربن به سال 1921 برمی گردد. ارسطو اثرات بالقوه مسمومیت با مونوکسید کربن را بررسی کرد. او می‌دانست که سوختن زغال‌سنگ بخارهای سمی تولید می‌کند ، اما از ترکیب شیمیایی بخارها اطلاع نداشت.

در سال 1800 ، ویلیام کروی‌شان ، شیمی‌دان اسکاتلندی کشف کرد که این بخارت سمی حاوی کربن و اکسیژن هستند. با افزایش پوسترهایی با عنوان “مراقب مونوکسید کربن باشید” در سال‌های 1945-1941 و افزایش استفاده از زغال‌سنگ، منجر به افزایش مسمومیت با مونوکسید کربن شد. با افزایش مصرف زغال سنگ نیاز به هشداردهنده مونوکسید کربن در صنعت شکل گرفت.

 

مقاله پیشنهادی: انواع بیم دتکتور دود چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

اولین نمونه دستگاه هشدار دهنده

در 13 آوریل 1921 “بورل” با استفاده از یک سرنگ ( جهت نمونه‌برداری از هوا) و یک ظرف حاوی ماده شیمیایی توانست اولین سنسور تشخیص گاز کربن مونوکسید را اختراع کند که ماده شیمیایی داخل ظرف در حضور کربن مونوکسید دچار تغییر می‌شد.

در سال 1925 ، Chester Gordon و James Lowe از AT&T یک آشکارساز را ثبت اختراع کردند اما مشکل تمام آشکارساز یا هشداردهنده‌ها این بود که نمی‌توانستند غلظت این گاز را نشان دهند .

تقاضای صنعت برای سنسورهای پیچیده‌تر در دهه 1970 و 1980 افزایش یافت و درنتیجه سنسورهای بایومتریک ، الکتروشیمیایی و نیمه‌هادی ایجاد شدند. هشداردهنده کربن مونوکسید با باتری، به دلیل عدم نیاز به سیم‌کشی و نصب، استقبال زیادی را برای استفاده در خانه کسب کرد.

اولین دستگاه از این قبیل در سال 1993 به بازار عرضه شد. یک هشداردهنده ترکیبی CO و دود در سال 1996 وارد بازار شد. و در سال 2000 نسخه کنترل از راه دور به بازار عرضه شد.

 

مقاله پیشنهادی: چگونگی نگهداری از دتکتور مونوکسید کربن

 

قابلیت ها و امکانات

هشداردهنده‌های خانگی معمولاً از جنس پلاستیک تشکیل‌شده‌اند. منبع تغذیه آن ها معمولا از باطری استفاده می‌کنند. در مواردی به یک خروجی استاندارد برق خانگی متصل می‌شوند.

مدل‌های جدید که “هوشمند” نامیده می‌شوند از قابلیت‌هایی همچون  ارسال پیام هشدار به تلفن هوشمند، سازگار بودن با Z-Wave جهت اتصال و همگام‌سازی به سایر دستگاه‌های هوشمند مانند Alexa و SmartThings سامسونگ، پشتیبانی می‌کنند. برخی به‌عنوان چراغ شب عمل نیز می‌کنند.

در سال 2008 Skylink یک سیستم کاملاً ایمن در خانه را ارائه داد که در اطراف درب بازکن گاراژ با Wi-Fi فعال است. هشداردهنده  مونوکسید کربن می‌تواند از طریق Wi-Fi با درب گاراژ ارتباط برقرار کرده و به او بگوید که وقتی CO بیش‌ازحد زیاد است باز شود.

 

پیشنهاد مطالعه: نصب دتکتور مونوکسید کربن

 

هشداردهنده مونوکسید کربن قابل‌حمل

این دسته از هشداردهنده‌ها معمولاً برای هواپیماها ، اتومبیل‌ها و کامیون‌ها طراحی‌شده‌اند. اکثر آن‌ها اندازه‌گیری مقدار واقعی CO را در لحظه و برحسب ppm (معمولاً در نمایشگر دیجیتال نشان داده می‌شود) ارائه می‌دهند. و نسبت به هشداردهنده CO خانه گران‌ترند.

این دستگاه به شکلی طراحی‌شده‌اند که در صورت وجود خطر گاز CO به راننده و سرنشین‌ها هشدار می‌دهند. اکثر سازندگان توصیه می‌کنند که هشداردهنده‌های  قابل‌حمل سالانه برای کالیبراسیون مجدد بازگردانده شوند. این دستگاه باید مرتباً با یک گاز تست کالیبره شده، آزمایش شوند تا از عملکرد سنسورها اطمینان حاصل شود.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!