نحوه کارکرد سیستم تهویه پارکینگ

سیستم تهویه اگزاست پارکینگ جهت تخلیه دود و گازهای سمی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
5
(10)

در شرایط عادی و حریق ، سیستم تهویه ( اگزاست پارکینگ ) باید توانایی تخلیه دود و گازهای سمی ناشی از احتراق خودرو را داشته باشد.

از طرفی وجود مسیری امن برای خروج افراد از پارکینگ در شرایط حریق  نیز ضروری است . تأمین هوای تازه برای فضای بسته نیز از دیگر وظایف حیاتی یک سیستم تهویه در پارکینگ ‌های بسته است این سیستم می بایست در شرایط عادی و حریق هوای جبرانی فضای پارکینگ را تأمین کند.

طراحی سیستم اگزاست پارکینگ

در پارکینگ هایی که کاربری عمومی دارند (پارکینگهای عمومی، تجاری و اداری) محاسبات و طراحی باید به گونه ای باشد که در شرایط عادی نیز در صورت افزایش غلظت آلاینده ها، با فرمان حسگر گاز مونواکسید کربن، امکان افزایش ظرفیت تخلیه تا میزان مناسب برای هر طبقه وجود داشته باشد.

میانگین غلظت گاز مونواکسید کربن در پارکینگها تحت هیچ شرایطی نباید از 50ppm در مدت زمان 30 دقیقه، بیشتر باشد.

در پارکینگ های ساختمانهای مسکونی، میتوان ظرفیت تخلیه در شرایط عادی را بر اساس استانداردهای دیگر نیز محاسبه نمود.

سامانه تهویه پارکینگ باید با یک سامانه اعلام حریق و یا یک سامانه آشکار ساز تولید گاز مونواکسید کربن
مناسب، در ارتباط باشد.

در صورت نیاز به زون بندی در طبقات، فضای هر طبقه از پارکینگ باید به زونهای دود مجزا با مساحت حداکثر3000 مترمربع تقسیم شده و هر زون باید سامانه تخلیه و تأمین هوای تازه جداگانه و مستقل داشته باشد.

سامانه اعلام حریق باید به گونه ای باشد که بتواند وقوع حریق در هر کدام از این زونها را تشخیص داده و زون آنرا اعلام کرده و سامانه کنترل دود را به طور مناسب راه اندازی نماید. برای پارکینگهایی که مساحت هر طبقه از آنها بیش از 9000 مترمربع باشد، زونبندی با هماهنگی سازمان آتشنشانی تهران انجام خواهد شد.

کلیه تجهیزات اگزاست از جمله فن های تخلیه هوا و همچنین جت فن ها و تجهیزات جانبی الکتریکی و مکانیکی مرتبط با نصب فن های اصلی تخلیه که ممکن است در معرض حریق و گازهای داغ ناشی از آن قرار بگیرند، باید حداقل یک ساعت در برابر حرارت 300 مقاومت داشته و دارای گواهینامه فنی معتبر داخلی یا بین المللی باشند. فن های هوای (F درجه سانتیگراد (کلاس 300 )جبرانی میتوانند از نوع معمولی انتخاب شوند.

مراحل طراحی سیستم اگزاست پارکینگ

  • زون بندی پارکینگ ها
  • برآورد هوای تخلیه مورد نیاز برای هر زون براساس 6 و10 بار تعویض هوا
  • برآورد میزان هوای تازه
  • مشخص کردن اولیه ارتباط بین زون ها
  • مشخص کردن ابعاد شفت های هوای تازه و تخلیه
  • جانمایی شفت های هوای تازه و تخلیه دود
  • کانال کشی و اندازه گذاری کانال ها
  • جانمایی اولیه جت فن ها

به 2 روش زیر تقسیم می شود :

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

۴ دیدگاه برای “سیستم تهویه اگزاست پارکینگ جهت تخلیه دود و گازهای سمی”

  1. به این مسئله فکر می کنم چه سیستم های پیشرفته ومفید وجود داره وچقدر در مکلنهای غیر ایمن زندگی می کنیم🤔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!