تعمیر و نگهداری سیستم های آتش نشانی

تعمیر و نگهداری سیستم های آتش نشانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
4.7
(15)

تعمیر و نگهداری سیستم های آتش نشانی در ساختمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. حریق در ساختمان ها متاسفانه هر ساله خسارات جبران ناپذیری برای جان و اموال مردم در همه جای دنیا بر جا میزاره و کشور عزیزمان ایران نیز از این امر مستثنی نمی باشد.

کشورهای اروپایی و آمریکایی برای جلوگیری و پیشگیری از این حوادث و یا به بیان ساده تر برای کمتر کردن خسارات حاصل از آتش سوزی الزاماتی برای ساختمان ها و امکان عمومی و خصوص وضع کرده اند که رعایت آن لازم الجرا بوده و همانگونه که مستحضر هستید همیشه این الزامات حداقل و یا مینیمم موارد مورد نیاز می باشند که خیلی از سازنده ها با توجه به آشنایی به خسارات حریق معمولا فراتر از این الزامات نیز تجهیزات و ادوات آتش نشانی در ساختمان ها نصب می نمایند.
خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران نیز سازمان آتش نشانی که زیر مجموعه سازمان مردم نهاد شهرداری می باشد. این استادارد ها را بومی سازی کرده و برای ساختمان ها و اماکن عمومی، خصوصی، اداری، تجاری و صنعتی و… لازم الجرا نموده اند.

تا بلکه با رعیا تین موازین توسط مردم و سازندگان و پیمانکاران عزیز بتوانیم حوادث کمتری در زمینه آتش سوزی داشته باشیم و یا اینکه حداقل حوادث گریز ناپذیر خسارت کمتری به جان و مال مردم عزیزمان ایران وارد نمایند.

 

مقاله پیشنهادی: تعمیر و نگهداری سیستم های اعلام حریق

 

الزامات تعمیر و نگهداری سیستم های آتش نشانی ساختمان ها

نت یا همان نگهداری و تعمیرات کلمه ای مصطلح در امور پیانکری می باشد و همانگونه که قبلا گفتیم هر سیستم و هر تجهیزی نیازمند تعمیر و نگهداری می باشد.

برای مثال چنانچه شما خودرو خود را هر چند وقت جهت تعویض روغن و تست و بازبینی جلوبندی و موتور و شمع و … نبرید نباید انتظار داشته باشید که خودرو و یا اتومبیل شما عمر طولانی داشته باشد.

سیستم های آتش نشان از قبیل اعلام حریق و اطفاء حریق و پمپ های آتش نشانی و سیستم های مدیریت و کنترل دود و اگزاست نیز از این امر مستثنی نبوده و نیازمند تعمیر و نگهداری می باشند.

شرکت آتش نشانی لیدوما با در اختیار داشتن کادری مجرب و تکنسین های ماهر در زمینه نگهداری و تعمیرات سیستم های آتش نشانی از قبیل اعلام حریق و سیستم اطفاء حریق و پمپ های آتش نشانی و سیستم های مدیریت دود و اگزاست در پارکینگ ها توانسته است علاوه بر ارائه خدمات مناسب و حرفه ای در این زمینه به جلب رضایت حداکثری مشتریان خود دست یابد.

در زیر خلاصه ای از برنامه های تعمیر و نگهداری شرکت طرح و تدبیر لیدوما شرح داده شده است.

استانداردهای تعمیر و نگهداری سیستم های اعلام و اطفاء حریق

همانگونه که قبلا نیز گفتیم هر عملی نیاز به استاندارد دارد تا حداقل الزامات مورد نیاز در آن قید شود و نیز مرجعی باشد برای قراردادهای مابین شرکت ها، لذا نت برای سیستم های آتش نشانی نیز نیازمند استانداردی می باشد که حداقل الزامات در آن قید شود و نحوه صحیح نگهداری و تعمیرات سیستم های آتشنشانی نیز در آن شرح داده شود.

استاندارد NFPA

موسسه حفاظت از حریق آمریکا (National Fire protection Association)  در زمینه تجهیزات آتش نشانی در کل دنیا حرف اول را می زند و برای کلیه تجهیزات آتش نشانی از قبیل الزامات ساخت و نصب و راه اندازی و همچنین نگهداری و تعمیرات سیستم های آتشنشانی مقالات و استاندارد های متنوعی را تدوین نموده است که استاندارد NFPA 25 در خصوص تعمیرات و نگهداری می باشد و عنوان آن Standard for the Inspection, Testing & Maintenance of Water-Based fire Protection Systems 2020 می باشد که ترجمه آن بازرسی، تست و نگهداری سیستم های حفاظ حریق آبی می باشد.

متاسفانه در کشور ایران هنوز استانداردی در این خصوص تدوین نشده است ولی با توجه به ضرورت این امر شرکت مهندسی لیدوما بر آن است تا ترجمه این استاندارد را تدوین و چاپ نماید تا بلکه بتوانیم با این کار سطح دانش همکاران عزیز را در این زمینه افزایش داده و با ایمن کردن جامعه بلکه بتوانیم قدمی کوچک در قدردانی از زحمات پرسنل محترم آتش نشانی داشته باشیم.

جهت دانلود استاندارد تعمیرات و نگهداری سیستم های آتش نشانی آبی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

اینستاگرام: lidomaeng

تلگرام: https://t.me/LIDOMA

برای افزایش ایمنی ساختمان ها و کمتر کردن حوادث جانی و مالی در ساخنمان ها، اجرای انواع مختلف سیستم های اعلان یا همان اعلام حریق و همچنین اطفا حریق در اماکن مختلف ضروری می باشد. بنابراین پس از اجرای اصولی و صحیح این سیستم ها، نگهداری و تعمیرات دوره ای آن و آماده به کار بودن آنها از اهمیت بالای برخوردار می باشد.

همانگونه که می دانید برخی از اقلام مصرفی در سیستم های اعلام و اطفاء حریق دارای طول عمر مشخص می باشند و بعد از اتمام طول عمر آنها بایستی تعویض و یا شارژ گردند و برخی نیز بدون طول عمر و مادام العمر می باشند. ولی نیازمند بررسی و چک کردن صحت عملکرد آنها الزامی می باشد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

۷ دیدگاه برای “تعمیر و نگهداری سیستم های آتش نشانی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!