سیستم اطفاء حریق اتوماتیک

زمان مطالعه: 4 دقیقه
5
(2)

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک برای کنترل و خاموش کردن حریق به صورت خودکار طراحی شده است. تا در زمان حریق با مهار کردن آتش از سرایت آن به مکان های دیگر جلوگیری کند. قابل توجه است این سیستم کاملا به صورت خودکار عمل کرده و نیاز به دخالت انسان برای فعال شدن ندارد.

اطفاء حریق به اقداماتی گفته میشود که برای خاموش کردن و مهار آتش صورت میگیرد. هدف از این امر محافظت از سلامتی افراد و جلوگیری از آسیب دیدن اموال آنها است. هنگام آتش سوزی، مهمترین کار جلوگیری از انتشار شعله و نحوه اطفاء آن می باشد. هرم آتش از مواد اشتعال زا یا واکنش های زنجیره ای، اکسیژن و حرارت تشکیل شده است. که با مهار کردن یکی از عوامل حریق می توان آتش را کنترل و خاموش کرد.

انواع سیستم های اطفاء حریق به 2 دسته اصلی اطفاء حریق دستی و اطفا حریق اتوماتیک تقسیم می شوند. ما در این مقاله قصد بر آن داریم که به معرفی انواع سیستم های اطفا حریق اتوماتیک بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع سیستم های اطفا حریق اتوماتیک و کاربرد آنها

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب Wter mist  

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آیروسل

سیستم اطفاء حریق آبی

سیستم اطفا حریق اتوماتیک فوم

سیستم اطفاء حریق ورتکس Vortex

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی

در این نوع سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک گازی هالون از انواع گاز های (fm200 ، co2، novec1230  و،… )  استفاده می شود.

این نوع سیستم های گازی هالون کربنی توانایی اطفاء حریق و خاموش کنندگی بسیار بالایی دارد و همچنین از دیگر مزیت این سیستم اطفا اینست که احتمال خطر کمتری به اشخاص را دارد.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب Wter mist  

این سیستم ها همانطور که از نامشان مشخص است عملکردشان با مه آب می باشد. در زمان آتش سوزی با پاشیدن مه آب (غبار آب) به صورت ذرات ریز آب باعث اطفاء حریق می شود. این سیستم با قابلیت خنک کنندگی مانع رسیدن اکسیژن به حریق می شود و در نتیجه حریق را کنترل و مهار می کند.

سیستم اطفا حریق اتوماتیک آیروسل

زمانی که آتش سوزی رخ می دهد، سنسور ها دود را تشخیص می دهند. سپس در این شرایط سیستم اطفا حریق اتوماتیک آیروسل فعالیت خود را آغاز می کند. عملکرد سیستم آیروسل به نحوی است که با پاشیدن مه ذرات ریز جامد بر روی آتش، موجب خاموش شدن حریق می شود.

مزایا سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آیروسل چیست؟

قیمت پایین نسبت به سیستم های اطفا حریق دیگر

توانایی مهار آتش های بزرگ

دارای گاز غیر سمی

عدم نیاز به سیلندر، مخزن فشار و لوله

اثرات بی ضرر برای محیط زیست

سیستم آیروسل چه معایبی دارد؟

برای محیط های بسته و نیمه بسته به کار می رود به دلیل اینکه سرعت فعال شدن اسپری سیستم آیروسل در فضای باز قدرت بسیار بالایی نسبت به فضای بسته را ندارد.

 یکی دیگر از معایب سیستم های اطفا حریق ایروسل اینست که مه غلیضی که در هوا در هنگام اطفای حریق به وجود می آورد برای انسان مضر است و به انسان آسی می رساند.

 گاز در هنگام تخلیه دارای حرارتی بالایی است که در فاصله ی یک متری حرارت بیشتر هم میشود. به همین دلیل طراحی این سیستم ها بسیار حائز اهمیت است. چون به خود به خودی میتواند باعث آتش سوزی شود.

سیستم اطفاء حریق آبی

همانطور که می دانید آب یکی از بهترین و موثر ترین خاموش کننده های آتش به حساب می آید. حتی افرادی که آموزش ندیده و بی تجربه در برابر حریق هستند، این افراد نیز در زمان مواجه شدن با آتش اولین اقدامی که برای اطفاء حریق انجام می دهند، همراه با آب است.

 اما لازم به ذکر است که استفاده نابجا از آب در هنگام آتش سوزی امکان این را دارد که حتی حریق را بیشتر و تشدید کند. اسپرینکلر یکی سیستم های اتوماتیک اطفا حریق  آبی می باشد. که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

عملکرد سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر (Sprinkle)

سیستم اسپرینکلر یا همان سیستم پاشش آب در جهت اطفا حریق طراحی و اجرا می شود. این سیستم ها متصل به سیستم لوله کشی آب شهری ساختمان می باشد.

هر اسپرینکلر دارای یک حباب شیشه ای حساس به گرما می باشد. نحوه عملکرد اسپرینکلر به نحوی است که با افزایش حرارت در محیط شیشه جیوه شکسته می شود. و در این زمان با پاشیدن آب به آتش باعث اطفاء حریق آبی می شود.

انواع اسپرینکلر ها

سیستم تر

سیستم خشک

سیستم سیلابی

سیستم پیش عملگرا

سیستم اطفا حریق اتوماتیک فوم (Foam)

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم در واقع نوعی از سیستم اطفا حریق آبی به حساب می آید. که برای خاموش کردن آتش سوزی های ایجاد شده از مایعات می‌شود.

 در سیستم اطفاء حریق فوم،  در زمان حریق بصورت اتوماتیک‌ آب و عامل کف کننده با یکدیگر ترکیب می شوند. و سپس از اسپرینکلر فوم آتش نشانی پاشیده می‌شوند.  

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر فوم می‌تواند آتش‌های بزرگ ناشی از مایعات اشتعال‌زا مثل تینر، نفت، بنزین و ،.. را مهار کند.

طراحی این سیستم بسیار شبیه به سیستم اسپرینکلر آب تر می باشد. به اینصورت که آب ذخیره شده در مخزن، از طریق شبکه‌ای از لوله‌ها در سیستم امنیتی اطفا حریق در جریان است و در نهایت با تشخیص و اعلام حریق، از نازل‌ها تخلیه می‌شود.

تفاوت بین سیستم اطفاء حریق فوم با اسپرینکلر

هر دو سیستم تجهیزات آتش نشانی مخصوص به خود را دارند. اما تفاوت اصلی این 2 سیستم وجود عامل کف در ماده‌ی اطفا کننده است. عامل کف کننده، جدا از آب ذخیره می‌شود. و قبل از تخلیه و انتشار از اسپرینکلرهای فوم، توسط تجهیزاتی در سیستم لوله کشی، با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

سیستم اطفاء حریق ورتکس Vortex

سیستم اطفاء حریق ورتکس، یک سیستم ترکیبی (Hybrid) از آب و گاز می باشد .در واقع ترکیبی از مه آب WaterMist  و گاز نیتروژن است.

عملکرد این سیستم به این نحو می باشد که ابتدا آب تحت فشار نیتروژن به ذرات ۱۰ میکرونی تبدیل میشود و بعد از ترکیب شدن با این گاز، از نازل خارج می شود. این سیستم هیبریدی آتش سوزی را مهار و خنک می کند منجر به کاهش میزان اکسیژن و در نتیجه به خاموش شدن حریق میشود.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!