اجزای سیستم تهویه جت فن
زمان مطالعه: 3 دقیقه

در بین همه ی سیستم های تهویه ، سیستم تهویه جت‌ فن – پارکینگ یکی از مهم ترین ها به حساب می آید.

این سیستم ها در فضاهای بسته کاربرد بسیار زیادی دارد. و از اهمیت خیلی بالایی برخوردار می باشد.

سیستم تهویه پارکینگ معمولا برای پارکینگ هایی بسته یا نیمه باز استفاده می شوند .این پارکینگ ها معمولا خروجی هوا و یا دسترسی به هوای آزاد را ندارند. از این سیستم برای تخلیه دود ناشی از گازهای سمی اگزوز خودرو ها و  یا مواقع حریق استفاده می شود .

به دلیل وجود گازهایی همانند مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن در پارکینگ ها از این تهویه ها استفاده می شود. چون در طبقات زیرین ساختمان امکان تهویه هوا به خوبی وجود ندارد. و با وجود گازها خطر آتش سوزی افزایش می یابد.  به همین دلیل نصب تهویه ها الزامی می باشد.

و هدف از نصب سیستم تهویه جت‌ فن ، تخلیه دود حذف حرارت و گازهای سمی است.

عملکرد سیستم تهویه پارکینگ ها :

  1. حذف دود:  بعداز اطفاء کامل حریق توسط آتش نشان، این سیستم ها شروع به تخلیه دود و گازها میکنند حسگرها ، شعله آتش را تشخیص می دهند. سپس کل سیستم خاموش می شود.  و از اختلاط دود جمع شده در نزدیک سقف با سایر لایه های هوایی جلوگیری می کند. دمپرهای نقاط مختلف پارکینگ باز یا بسته خواهند بود و امکان راه اندازی و استفاده از جت فن های سیستم به صورت دستی برای آتش نشان ها فراهم می شود.

قابلیت حذف دود Smoke Cleaner  نیاز به هیچ تجهیزات اضافه ندارد و به همین دلیل از نظر اقتصادی مقدور و به صرفه است.

  • کنترل دود : حسگر ها در زمان حریق، شعله ی آتش را در محیط تشخیص می دهند. و کل سیستم به مدت 3 الی 5 دقیقه خاموش می شود تا دود داغ در نزدیک سقف جمع شود و مانع  خارج شدن افراد از محیط نشود. سپس سیستم شروع به فعالیت خود می کند.

برنامه ریزی سیستم طوری تعریف شده است که محیط به زون های مختلف تفکیک شده و سیستم به گونه ای عمل می کند که تنها یک زون آلود به دود شود و سایر زون ها تمیز باقی بمانند.

و همچنین آتش نشان ها امکان کنترل دستی هم دارند.

قابلیت کنترل دود Smoke Control  نیازمند به تجهیزات اضافی نسبت به ادوات بکار رفته می باشد.به همین دلیل از نظر اقتصادی برای کارفرما هزینه ی بیشتری به همراه دارد. از آن در پارکینگ های خاص مثل موزه ها، ساختمان های مهم سیاسی و برج های بلند و، … استفاده می شود .

انواع سیستم‌های تهویه پارکینگ :

  1. سیستم تهویه هوا ساده : این سیستم بیشتر برای پارکینگ های بسیار کوچک مناسب می باشد. به دلیل اینکه قدرت کمی دارد و در پارکینگ های بزرگ نمیتواند هوارا به همه ی بخش ها برساند. سیستم تهویه هوا ساده از یک نوع فن آکسیال برای انتقال دادن هوا استفاده می کند.
  2. سیستم تهویه پارکینگ کانالی : این سیستم نیز مانند تهویه ساده از فن آکسیال استفاده می کند. و همچنین قابلیت پوشش دهی تمامی محیط پارکینگ را ندارد. از سیستم تهویه پارکینگ کانالی بیشتر در پارکینگ های متوسط استفاده می شود. از نظر اقتصادی نیز،هزینه بیشتری دارد.
  3. سیستم تهویه جت‌ فن پارکینگ : این سیستم برپایه ی روش های نوین طراحی و تولید شده است. به طوری است که جت‌ فن ها جایگزین کاناالها می شوند. سیستم تهویه جت‌ فن ، بهترین و کامل ترین سیستم تهویه هوا برای پارکینگ ها به شمارمی رود. جت‌ فن ها هوای تمیز را به تمام بخش های پارکینگ می رساند و دودها و گازها را از محیط خارج و حذف میکند. در بازار تنوع زیادی از این جت فن ها مشاهده می شود.

اگزاست فن ( تهویه جت‌ فن ) برای خروج هوای نامطبوع استفاده می شود. و به 3 صورت یافت می شود :

  1. سقفی 2- اکسیال ( محوری ) 3- سانتریفیوژ

مزایای سیستم هواکش پارکینگ :

  • دارای سیستم بی صدا
  • واکنش سریع در مواقع اضطراری
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • تهویه و تخلیه هوا با سرعت بالا
  • جلوگیری از خطر آتش سوزی و انفجار
  • نصب و تعمیر آسان و راحت

نکات سیستم تهویه هوا :

  • اگر از کانال های مشترک بین طبقات استفاده می شود باید از سرایت حرارت و دود به سایر قسمت ها توسط دمپر موتوردار جلوگیری شود.
  • کلیه محاسبات ابعاد کانال باید براساس حداکثر سرعت 2400 فوت در دقیقه انجام شود.
  • اگر مساحت ناخالص هر طبقه از پارکینگ بیشتر از 2000 متر مربع باشد، هر طبقه باید حداقل به دو قسمت با اندازه تقریبا مساوی تقسیم شود و به دو راه خروج دسترسی داشته باشد.
  • فشار پارکینگ باید همواره منفی نگه داشته شود و مقدار هوای جبرانی باید معادل 50 تا 70 درصد هوای تخلیه باشد.
  • برای تخلیه گاز اگزوز خودروها و کاهش غلظت آلاینده های محیط، باید حداقل 6 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای تمامی طبقات پارکینگ در شرایط عادی و حداقل 10 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای یک طبقه پارکینگ انجام شود.
  • در پارکینگ‌های عمومی، فضاهای تجاری و اداری که کاربری عمومی دارند محاسبات و طراحی باید به گونه‌ای باشد که در شرایط عادی نیز در صورت افزایش غلظت آلاینده‌ها با فرمان حسگر گاز مونواکسید کربن، امکان افزایش ظرفیت تخلیه تا میزان مناسب برای هر طبقه وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید میانگین غلظت گاز مونواکسید کربن در پارکینگ ها از 50 ppm در مدت زمان 30 دقیقه، بیشتر شود.

 

error: Content is protected !!
fa_IRFA
بستن
مقایسه