سیستم تهویه و تخلیه هوا پارکینگ

چه پارکینگ‌هایی نیاز به سیستم تهویه پارکینگ ندارند؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه
4.5
(25)

سیستم تهویه پارکینگ در جهت تهویه و تخلیه گازهای خطرناکی مانند مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن به کار می رود. دود و گازهای ناشی از خودروها باعث گردیده پارکینگ ها یکی از آلوده ترین بخش های ساختمان ها باشند و در صورتی که به خوبی تهویه هوا صورت نپذیرد، می تواند منجر به سوانح و حوادث تلخی شود و سلامت افراد و ساختمان را به خطر بیندازد.

علیرغم توسعه دستگاه‌های پیچیده تشخیص دود و گاز، حوادث زیادی در این زمینه به طور منظم اتفاق می‌افتد و نشان دهنده نیاز روز افزون به طراحی سیستم‌ تهویه پارکینگ می باشد.

در شکل زیر بقایای خودروهای سوخته به وضوح در قسمت باقی مانده از پارکینگ چند طبقه را نشان می دهد. که در این آتش سوزی، صدها خودرو نابود شدند.

 

چه پارکینگ هایی نیاز به اگزاست فن ندارند؟؟؟

 

چرا بهتر است زیر زمین ها به سیستم تهویه پارکینگ مجهز شوند؟

در صورت بروز آتش سوزی، سیستم تهویه پارکینگ باید دود و گاز را از پارکینگ خارج کند و در عین حال امکان تخلیه ایمن افراد را در ساختمان فراهم کند همچنین با کاهش غلظت دود دید کافی را برای آتش نشانان مهیا کند.

 

پیشنهاد مطالعه: سیستم تهویه پارکینگ چیست

 

یکی دیگر از وظایف بسیار مهم سیستم‌های تهویه پارکینگ علاوه بر خروج دود و گاز در حین آتش سوزی، خروج گازهای سمی نیز است.

این دو مورد وظایف اصلی سیستم تهویه پارکینگ است. که به سادگی بر سلامت وایمنی ساکنین تاثیر می‌گذارد. دلایلی برا یاجرای سیستم تهویه پارکینگ پارکینگ وجود دارد، که در پایین به آنها اشاره می کنیم.

دودهای سمی

دودهای سمی که به واسطه مواد شیمیایی موجود در پارکینگ ایجاد می‌شود مانند رنگ، مواد شیمیایی استخر، مواد تمیز کننده و … برای سلامتی انسان به شدت مضر هستند و در مقادیر زیاد می‌توانند تلفات جبران تاپذیری از خود بر جای بگذارند. تهویه پارکینگ می‌تواند به دفع این گازهای سمی نیز کمک کند.

از بین بردن بو

وسایل ورزشی عرق کرده، کفش‌ها، دوچرخه‌های کثیف، رنگ‌ها و موارد دیگر بوی نامطبوعی در پارکینگ ایجاد می‌کنند. استفاده از سیستم تهویه مناسب می‌تواند میزان این بوی نامطبوع را به حداقل برساند.

کمک به سرمایش پارکینگ در روزهای گرم سال

ماشین‌ها علاوه بر تولید گاز مونوکسید کربن و دود گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند این امر به ویژه در روزهای گرم سال بسیار مشکل ساز می‌شود و فضای پارکینگ را به مکانی طاقت فرسا تبدیل می‌کند. در این گونه موارد سیستم تهویه مناسب می‌تواند با ایجاد جریان هوا و ورود هوای تازه از میزان گرمای آن بکاهد.

کاهش تراکم

گردش هوا نقش بسیار مهمی در کاهش تراکم در کف پارکینگ دارد. متراکم شدن، کف پارکینگ را خیس و لغزنده می‌کند که بسیار خطرناک می‌باشد. تراکم زمانی اتفاق می‌افتد که هوای گرم پارکینگ با هوای سرد کف پارکینگ که در طول شب سرد شده است تماس پیدا می‌کند. گردش هوا باعث حرکت هوا در نزدیکی کف پارکینگ می‌شود. تا اختلاف دما را به حداقل ممکن برساند. و در نتیجه میزان تراکم را کاهش دهد.

چه پارکینگ‌هایی نیاز به سیستم تهویه ندارند؟

هر پارکینگی نیاز به سیستم تهویه ندارد و قرار گرفتن یا قرار نگرفتن سیستم تهویه به نحوه استفاده از پارکینگ و مدت زمانی که در آن صرف می‌شود بستگی دارد. در زیر به مواردی که در آن پارکینگ نیاز به سیستم تهویه ندارد اشاره شده است:

1. پارکینگ مجزا

اگر پارکینگ مجزا از خانه باشد ممکن است نیاز به سیستم تهویه نداشته باشد زیرا در این موارد نگرانی کمتری برای انتشار گازهای سمی یا مونوکسید کربن وجود دارد. چرا که هیچ راهی جهت ورود این گازهای سمی به مناطق زندگی وجود ندارد. با این حال نصب سیستم‌های تهویه به افزایش جریان هوا و خنک سازی فضای پارکینگ کمک کند.

2. عدم استفاده از پارکینگ

در برخی مواقع ممکن است از پارکینگ هیچ استفاده‌ای نشود و یا فقط جهت ذخیره سازی اقلام قدیمی کاربرد داشته باشد که در این موارد نیز نیازی به سیستم تهویه ندارد.

انواع سیستم‌های تهویه پارکینگ

به طور کلی پارکینگ‌ها جهت جریان هوا می‌توانند به یکی از دو نوع سیستم تهویه زیر مجهز شوند.

سیستم تهویه طبیعی

درب‌ها

استفاده از این نوع سیستم تهویه یک راه بسیار آسان برای تهویه هوا پارکینگ به خصوص زیرزمین هایی که بدون پنجره هستند. این نوع سیستم تهویه در فصل‌های بهار و پاییز که جریان هوا وجود دارد به خوبی کار می‌کند. اما در فصل‌های زمستان و تابستان که گردش هوا بسیار کم است لازم است یک جت فن نصب شود تا به گردش هوا کمک کند و باعث تهویه پارکینگ شود.

با این وجود استفاده از این نوع سیستم تهویه توصیه نمی‌شود چرا که باز بودن درب، باعث ورود حشرات، حیوانات و حتی زباله‌ها می‌شود. علاوه بر این در صورت مجهز بودن پارکینگ به سیستم‌های سرمایش و گرمایش، باعث کاهش عملکرد آن‌ها می‌شود.

پنجره‌ها

استفاده از پنجره‌ها جهت تهویه پارکینگ بسیار مناسب می‌باشد اما در بسیاری از پارکینگ‌ها به دلایل کمبود فضا امکان استفاده از این نوع سیستم تهویه وجود ندارد. همچنین در پارکینگ‌هایی که در زیرزمین قرار دارند و امکان اجرای پنجره وجود ندارد. این نوع سیستم تهویه کارساز نمی‌باشد.

سیستم تهویه مکانیکی

اگزاست فن‌ ها نوعی سیستم تهویه پارکینگ هستند که از طریق سقف و یا دیوار نصب می‌شوند. استفاده از این نوع سیستم‌های تهویه یکی از بهترین سیستم‌های تهویه است که می‌تواند به تهویه پارکینگ کمک کند. این نوع تهویه سیستم‌های سرمایش و گرمایش پارکینگ را دچار اختلال نمی‌کند همچنین محدودیتی در اجرای آن در طبقات زیر همکف وجود ندارد. علاوه بر این امکان ورود حشرات نیز وجود ندارد.

چرا حذف مونوکسید کربن (CO) مهم است؟

به طور کلی سیستم تهویه پارکینگ در جهت تهویه و تخلیه گازهای خطرناکی مانند مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن به کار می رود. دود و گازهای ناشی از خودروها باعث گردیده پارکینگ ها یکی از آلوده ترین بخش های ساختمان ها باشند

  1. حذف آلاینده‌های منتشر شده از خودرو
  2. کنترل دود و گازهای تولید شده در حین آتش شوزی جهت فرار ایمن و حفظ سهولت دسترسی برای تیم‌های آتش نشانی

در یک پارکینگ سرپوشیده، بدون جریان هوا، گازهای سمی در نتیجه ورود و خروج ماشین‌ها تجمع پیدا کرده و ممکن است به سطح سمی برسد.

سیستم‌های تهویه پارکینگ، فن‌های سپلای و کانال کشی اگزاست ترکیب می‌کنند تا هوای تازه را به داخل هدایت کند. و آلاینده‌ها، دود و گازهای سمی مانند مونوکسید کربن (CO)، اکسیدهای نیتروژن (NOx) و اکسیدهای گوگرد (Sox) را خارج کند. این آلاینده‌ها به شدن کیفیت هوا را پایین می‌آورند.

گاز مونوکسید کربن

در بین تمام این آلاینده‌ها، گاز CO بزرگ‌ترین تهدید محسوب می‌شود و عوارض جانبی مضر و حتی مرگ را به دنبال دارد. هنگامی که گاز مونوکسید کربن در هوا باشد، بدن ما اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز را با مونوکسید کربن جایگزین می‌کند.

گاز مونوکسید کربن می‌تواند منجر به آسیب جدی به بافت بدن و یا حتی مرگ شود، این گاز از سوختن بنزین، چوب و یا سایر سوخت‌ها تولید می‌شود. این گاز به ویژه در پارکینگ‌های بدون تهویه که توسط سوخت‌های ماشین مقدار زیادی CO تولید می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

همچنین از آن جایی که این گاز بی بو، بدون رنگ و بدون مزه است، وجود یا عدم وجود آن به راحتی قابل تشخیص نیست. اما می‌تواند به سرعت باعث مسمومیت افراد شود. مسمویت با CO شایع‌ترین نوع مسمومیت کشنده هوا است. در صورت عدم وجود تهویه طبیعی یا مکانیکی در پارکینگ، غلظت این گازهای سمی به مرور زمان افزایش یافته و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

به طور کلی پارکینگ‌ مکانی است که ماشین‌ها به طور مداوم در حال رفت و آمد هستند. هر زمان که موتور خودرو شروع به کار می‌کند، گاز مونوکسید کربن منتشر می‌شود. این گازها در پارکینگ‌های بدون سیستم تهویه حتی می‌تواند به فضای داخل خانه نیز نشت کند.

مقدار زیاد این گاز به شدت کشنده است با توجه به این که در حال حاضر نمی‌توان از انتشار این گاز جلوگیری کرد و جایگزینی برای آن وجود ندارد. می‌توان با اجرای سیستم‌ تهویه مناسب در پارکینگ میزان غلظت آن و در نتیجه خسارت و تلفات حاصل از آن را به حداقل رساند.

 

مقاله پیشنهادی: دتکتور مونوکسید کربن

 

مقایسه پارکینگ ها از لحاظ غلظت مونوکسید کربن

گرچه تهویه طبیعی ممکن است برای پارکینگ های باز و نیمه باز کافی باشد اما سیستم های تهویه مکانیکی یا جت فن باید در پارکینگ های زیرزمینی و بسته به منظور جلوگیری از غلظت بیش از حد CO استفاده شود. سیستم تهویه جت فن یکی از پرکاربردترین سیستم های تهویه برای استخراج مونوکسید کربن در پارکینگ های زیرزمینی است.

 

پیشنهاد مطالعه: خرید سیستم تهویه پارکینگ

 

 

عملکرد جت فن در کاهش غلظت CO دو سناریو زیر در نظر گرفته شده است:

  1. پارکینگ در حالت بدون جت فن (فقط با باز بودن فن‌های سپلای و اگزاست)
  2. پارکینگ با در نظر گرفتن جت فن

شکل زیر نتایج حاصل از شبیه سازی دو سناریو را در ارتفاع 8/1 متری پارکینگ نشان می‌دهد همان طور که پیداست در حالت بدون جت فن میزان غلظت Co به شدت افزایش یافته است.

 

غلظت CO در PPM در ارتفاع 1.8 متر

 

جهت بهتر نشان دادن تاثیر جت فن در غلظت گاز مونوکسید در شکل زیر نیز نواحی که غلظت CO در آن بیش از 60 PPM است را نشان می‌دهد.

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، در حالت بدون جت فن مناطق زیادی حاوی گازهای مونوکسید است که غلظت آن بیش از ppm 60 است در حالیکه در حالت دوم و با قرارگیری جت فن این مقدار به صفر رسیده است.

 

اگزاست فن

 

به طور کلی نتایج نشان می‌دهد که قرارگیری جت فن در سیستم تهویه پارکینگ می‌تواند حداکثر غلظت CO را تا 1/55 درصد کاهش دهد.

 

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

۴ دیدگاه برای “چه پارکینگ‌هایی نیاز به سیستم تهویه پارکینگ ندارند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!