مراحل دریافت تاییدیه آتش نشانی
زمان مطالعه: 7 دقیقه
4.4
(42)

مشاوره آتش نشانی ، یکی از خدمات اصلی شرکت های مورد تایید آتش نشانی در تمامی حوزه‌های مرتبط با ایمنی ساختمان می باشد. مشاوران آتش نشانی باید دارای مهارت و صلاحیت علمی و حرفه‌ای در خصوص مسائل ایمنی و آتش نشانی ساختمان مطابق با مقررات و ضوابط جدید سازمان آتش نشان باشند.

یکی از مشکلات مالکان و کارفرمایان محترم ساختمان‌ها برای اخذ تاییدیه آتش ‌نشانی، درگیری با قوانین و مقررات پیچیده و بعضاً قدیم و جدید سازمان آتش‌ نشانی می‌باشد. همچنین پیگیری مداوم، رفع نواقص پرونده، دغدغه تأمین جنس مورد تائید سازمان و اجرای نامناسب سیستم‌های آتش نشانی از قبیل اعلام،اطفاء، اگزاست، تهویه پارکینگ و … می‌باشد که در صورت عدم رعایت موارد فوق نهایتاً موجب ضررهای مالی و جانی فراوانی برای کارفرمایان و ذینفعان ساختمان می‌شود.

شرکت لیدوما که جزو شرکت های مورد تائید سازمان آتش نشانی می‌باشد، یکی از باتجربه‌ترین شرکت‌های در زمینهٔ مشاوره و اخذ تاییدیه می‌باشد که با داشتن کادر فنی مجرب و باتجربه علاوه بر انجام پیگیری‌های مداوم، طراحی و اجرای بی نقض سیستم‌های اعلام و اطفاء، موجب آسودگی خاطر مالکان و کارفرمایان خواهد شد.

مالکان می‌توانند با تماس با کارشناسان لیدوما می‌توان از خدمات مشاوره، بررسی تخصصی نقشه معماری و بررسی دستورالعمل‌های سازمان آتش ‌نشانی بهره ببرند.

چه ساختمان‌هایی نیاز به تأییدیه سازمان آتش ‌نشانی دارند؟

جهت اطلاع دقیق از اینکه پروژه مشمول اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی می‌باشد یا خیر، می‌بایست با کارشناسان شرکت لیدوما تماس حاصل فرمایید و ولی عمدتاً ساختمان های مشمول تاییدیه به شرح ذیل می‌باشند:

طبق آخرین ضوابط و مقررات سازمان آتش نشانی در شهر تهران، ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی که دارای 6 طبقه روی همکف یا بیشتر هستند، نیاز به تأییدیه سازمان آتش نشانی دارند.

در برخی از مناطق شهرداری تهران الزام است که ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی که از 5 طبقه روی همکف تشکیل‌ شده‌اند نیز الزام به تاییدیه آتش نشانی دارند.

همچنین اخذ تأییدیه در مورد ساختمان‌هایی با کاربری اداری و تجاری که دارای 2 طبقه یا بیشتر روی همکف هستند نیز الزامی می‌باشد. مطابق پیوست مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای شهرهایی که بالای 500 هزار نفر جمعیت دارند، سازمان آتش نشانی متولی امور صدور تأییدیه می‌باشد و طبق مصوبه شورای شهر و شهرداری تهران، این اختیارات به سازمان آتش نشانی تهران واگذارشده است.

در این خصوص سازمان آتش نشانی تهران اقدام به بررسی و تائید صلاحیت یکسری از شرکت‌های موردتایید خود درزمینهٔ مشاوره، مجری و اخذ تأییدیه آتش نشانی کرده است. همچنین کارفرمایان یا مالکان ساختمان‌ها می‌تواند با مراجعه به یکی از این شرکت‌ها و عقد قرارداد، از خدمات مشاوره و اخذ تأییدیه این شرکت‌ها بهره ببرند. لیست این شرکت‌ها در وندور لیست سازمان آتش نشانی قابل ‌مشاهده می‌باشند.

مزایای عقد قرارداد با شرکت های مورد تایید سازمان آتش نشانی:

متأسفانه برخی از کارفرماها به دلیل عدم آگاهی از ضوابط و قوانین و رویه جاری سازمان آتش نشانی تهران، با برخی شرکت‌هایی که مورد تائید سازمان آتش نشانی نیستند و در وندور لیست سازمان قرار ندارند، قرارداد منعقد می‌کنند.

این شرکت‌ها نقش واسطه را با یکی از شرکت‌های مورد تائید سازمان برای اخذ تأییدیه همکاری انجام می‌دهند که باعث تحمیل هزینه اضافه و مشکلاتی از قبیل عدم هماهنگی شرکت واسط با شرکت مورد تائید می‌شود که منجر به عدم صدور تأییدیه آتش نشانی می‌شود.

شرکت آتش نشانی لیدوما یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های مورد تائید سازمان آتش نشانی می‌باشد که موفق به اخذ تاییدیه سازمان آتش نشانی در بسیاری از پروژه های کوچ و بزرگ مسکونی ، اداری، تجاری و صنعتی گردیده است و تعداد بسیار زیادی پروژه‌ در حال اجرا در شهر تهران و شهرستان‌ها را دارد و همچنین با داشتن کادر مجرب و باتجربه باعث آسودگی خاطر مالکان و کارفرمایان می‌شود.

قیمت مشاوره آتش نشانی چقدر است؟

قیمت مشاوره آتش نشانی به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مشاور آتش نشانی بر طراحی و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق نظارت دارد. این افراد با شرکت در دوره های آموزشی و تخصصی در زمینه های ایمنی و آتش نشانی، می توانند در تمام مراحل اخذ تاییدیه با کارفارمایان همکاری های لازم را داشته باشند.

قیمت مشاور آتش نشانی به نوع سیستم های اعلام و اطفاء حریق به کار رفته در پروژه بستگی دارد. از دیگر عوامل موثر در قیمت مشاور آتش نشانی، نوع کاربری ساختمان (مسکونی، تجاری و یا صنعتی)، متراژ ساختمان و همچنین تعداد طبقات می باشند.

برای اطلاع از قیمت مشاوره آتش نشانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در استان تهران با مشاوران آتش نشانی لیدوما تماس حاصل فرمایید.

چه زمانی کارفرما میبایست به شرکت‌های مورد تائید آتش نشانی مراجعه نماید؟

مراحل اجرایی ساختمان های در حال ساخت به شرح ذیل میباشد:

  • تخریب (در صورت کلنگی بودن ملک)
  • اجرای فونداسیون یا پی ساختمان
  • اجرای اسکلت ساختمان (اسکلت ساختمان می‌تواند فلزی یا بتنی باشد)
  • مرحله دیوارچینی ساختمان
  • اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی ساختمان
  • اجرای نازک‌کاری و گچ کاری و نمای ساختمان
  • نصب و راه‌اندازی تجهیزات
  • پایان کار

با توجه به مراحل اجرایی بالا کارفرما می‌بایست در انتهای مرحله اجرای اسکلت و قبل از دیوارچینی با یکی از شرکت‌های مورد تائید نسبت به عقد قرارداد اقدام کند تا با این کار مراحل اجرایی به‌درستی انجام ‌شود و از تحمیل هزینه اضافی به پروژه و اتلاف وقت جلوگیری ‌شود.

اگر ساختمانی موفق به اخذ تاییدیه نشود چه مشکلاتی برای مالکین به وجود می‌آید:

اگر ساختمان‌هایی که نیاز به تاییدیه آتش نشانی دارند موفق به اخذ تاییدیه نشوند دچار مشکلات زیر می‌شوند:

  • این ساختمان‌ها از نظر ایمنی دچار نقص می‌باشند و در مواقع حریق ممکن است دچار خسارت‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری بشوند.
  • در صورت عدم دریافت تاییدیه آتش نشانی، سازنده نمی‌تواند پایان کار ساختمان را از شهرداری دریافت کند که به همین دلیل مالکان نمی‌توانند اقدام به دریافت سند برای ملک خود کنند. واضح است که در صورت پیش‌فروش واحدها، سازنده و مالک دچار خسارات مالی فراوانی می‌شوند.
  • بدیهی است که ساختمان هایی که موفق به اخذ تاییدیه آتش نشانی و سند نگردند، ارزش مالی آن پروژه به شدت کاهش می یابد که این موضوع موجب ضررهای مالی فراوانی برای ذینفعان ساختمان میشود.

مزایای اجرای سیستم های آتش نشانی از قبیل اعلام، اطفاء و اگزاست در ساختمان‌ها:

  • اخذ تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان و صدور پایان کار و سند برای واحدها
  • ساختمان در برابر حریق ایمن می‌شود و در صورت بروز حادثه، خسارات جانی و مالی به شکل قابل‌ توجهی کاهش می‌یابد.
  • اجرای این سیستم‌ها برای ساختمان یک ویژگی مهم تلقی می‌شود و باعث ایجاد ارزش‌افزوده روی ملک می‌شود.
  • اگر این ساختمان‌ها دچار حریق شوند به دلیل اجرای سیستم اعلام و اطفاء، بیمه‌های آتش سوزی مزایا و اعتبار زیادی برای آن ساختمان تخصیص می‌دهند.
  • به دلیل اجرای سیستم‌های اعلام و اطفاء و در صورت حادثه، مسئولیت مدنی بسیار کمتری متوجه مدیر ساختمان می‌شود.

روند اخذ تاییدیه آتش نشانی:

برای دریافت تاییدیه باید روند اخذ تاییدیه سازمان آتش نشانی که در زیر به آن می‌پردازیم طی شود.

شایان‌ذکر است این مراحل می‌تواند بسته به نوع پروژه شما تغییر کند. جهت اطلاع دقیق از روند کار خود می‌بایست با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل کنید تا مراحل اخذ تاییدیه در خصوص پرونده شما به‌ صورت تخصصی و اختصاصی بررسی گردد و نتیجه آن به شما اطلاع داده شود.

مراحل اخذ تاییدیه:

  • مشاوره تلفنی به کارفرما و توضیح مختصر روند پروژه و اخذ تاییدیه.
  • مشاوره حضوری و بازدید میدانی از پروژه توسط کارشناسان این شرکت و صحبت با کارفرما در خصوص پروژه.
  • بررسی نقشه‌های معماری و اعلام هزینه‌ی مربوط به مشاوره، تأمین اجناس موردنیاز و اجرای سیستم‌های آتش نشانی از قبیل اعلام و اطفاء و اگزاست به کارفرما و همچنین اطلاع رسانی درخصوص سایر الزامات موردنیاز جهت اخذ تاییدیه آتش نشانی .
  • اخذ دستورالعمل ایمنی آتش نشانی پروژه توسط شرکت مشاور، بررسی الزامات دستورالعمل و ابلاغ به کارفرما
  • عقد قرارداد شرکت با کارفرما پروژه
  • اخد مدارک از کارفرما جهت تشکیل پرونده از طریق کارتابل سازمان آتش نشانی

-فرم تعیین شرکت مجری

  • دریافت فایل اتوکد نقشه‌های معماری از کارفرما و طراحی نقشه‌های اعلام و اطفاء حریق و اگزاست (در صورت نیاز)  با رعایت مفاد دستورالعمل‌ و ضوابط آتش نشانی تهران و استاندارد های بین المللی توسط کارشناسان این شرکت.
  • صدور فیش بررسی نقشه‌ها توسط سازمان آتش نشانی
  • پرداخت هزینه بررسی نقشه‌ها توسط کارفرما (از طریق کلیه شعب و عابربانک های بانک شهر قابل پرداخت میباشد)
  • ارسال نقشه‌ها توسط شرکت مشاور آتش نشانی از طریق کارتابل به سازمان آتش نشانی
  • لحاظ نمودن موارد مورد نظر سازمان و رفع نواقص احتمالی توسط شرکت مشاور و ارسال مجدد نقشه‌ها و تائید نهایی نقشه‌های اعلام و اطفاء
  • رعایت الزامات مربوط به پوشش مقاوم به حریق در ساختمان‌های اسکلت فلزی طبق ضوابط سازمان آتش نشانی
  • حضور کارشناسان پروژه به همراه نقشه‌های تائید شده اعلام و اطفاء حریق و جلسه با کارفرما و مجریان اعلام و اطفاء پروژه

-توضیحاتی در مورد پروژه به کارفرما و مجریان ابلاغ می‌شود. همچنین دستورالعمل کار و الزامات موردنیاز پروژه در حوزه‌های مربوط به ایمنی در معماری، پوشش‌های مقاوم به حریق، اعلام حریق، اطفاء حریق و اگزاست به مجریان داده می‌شود.

-کارفرمایان می‌توانند جهت اجرای سیستم اعلام و اطفاء از خدمات این شرکت جهت اجرای این سیستم‌ها بهره ببرد.

  • برآورد و تهیه اجناس موردنیاز برای اعلام  و اطفاء حریق و دادن صورت جنس به کارفرما

تجهیزات مورد نیاز سیستم اطفاء حریق: لوله اتصالات، شیرآلات، جعبه آتش نشانی ( فایرباکس و فایرهوزری) رنگ، پرایمر، ضد زنگ و …

-تجهیزات مورد نیاز در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف | کانونشنال: سیم، کابل، لوله پلاستیکی و …

-کارفرمایان در صورت صلاحدید می‌توانید از خدمات مربوط به تأمین جنس شرکت لیدوما بهره ببرید.

  • بازدید پروژه در حضور کارفرما و مجریان (اعلام و اطفاء) و ابلاغ توضیحات مربوطه در خصوص نقشه‌ها و اجرای کار( اطفاء عمدتا لوله کشی و اعلام عمدتا سیم کشی)
  • اجرا اولیه اعلام و اطفاء توسط مجریان ساختمان
  • بازدید حضوری از پروژه توسط کارشناسان شرکت و اعلام ایرادات به کارفرما و مجریان پروژه
  • انجام اصلاحات توسط مجریان طرح
  • بررسی نهایی کار و تنظیم صورت‌جلسه مشترک تحویل سیستم اولیه اعلام و اطفاء و پوشاندن لوله های اطفا و سیم کشی اعلام و شروع عملیات نازک‌ کاری

-تمامی مراحل فوق برای سیستم اعلام حریق و اگزاست نیز صدق می‌کند.

  • چک کردن پروژه توسط کارشناسان این شرکت قبل از نازک کاری از نظر ضوابط معماری، مسیر سه‌گانه خروج، حوزه‌بندی و …
  • بازدید از پروژه قبل از نازک کاری و تهیه ریز جنس سیستم های آتش نشانی

-تجهیزات مورد نیاز در سیستم اطفا حریق: متعلقات داخلی جعبه آتش نشانی از قبیل شیر هیدرانت، قرقره، شلنگ کنفی نازل، فلوسوئیچ، شیر سیامی، اسپرینکلر ، بوستر پمپ آتش نشانی، مخزن

-تجهیزات مورد نیاز در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف | کانونشنال: دتکتور دود، حرارت، نشت گاز، مونوکسید کربن، کنترل پنل، شستی، آژیر، ریموت سردرب

-تجهیزات مورد نیاز در سیستم اگزاست: فن اکسیال و فن سانتریفوژ مقاوم به حریق کلاس f300، جت فن، دمپردود

  • در صورت صلاحدید کارفرما می‌توانید از خدمات تأمین جنس شرکت لیدوما بهره ببرید.
  • حضور کارشناسان شرکت مشاور به همراه مجریان قبل از نصب و راه‌اندازی سیستم های آتش نشانی و توضیحاتی در خصوص نکات اجرایی
  • نصب و راه اندازی توسط مجریان سیستم های اعلام و اطفا
  • چک کردن عملکرد سیستم های اعلام و اطفا توسط کارشناسان شرکت مشاور و اعلام نواقص به مجریان
  • رفع نواقص توسط مجریان اعلام و اطفا
  • چک کردن و تحویل نهایی به کارفرما
  • بررسی الزامات مدنظر سازمان آتشن نشانی تهران در ساختمان ها به غیر از سیستم های اعلام و اطفا توسط کارشناسان شرکت مشاور

توجه کنید

اغلب کارفرمایان محترم پروژه‌ها و شرکت‌های مجری آتش نشانی، بحث آتش نشانی را محدود به سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق می‌دانند ولی ازنظر سازمان آتش نشانی یکسری الزامات عمومی و جانبی نیز می‌بایست در ساختمان‌ها  رعایت گردند که بسیار مهم و ضروری می‌باشد و در صورت عدم رعایت آن‌ها منجر به عدم اخذ تاییدیه ساختمان می‌گردد.

شرکت آتش نشانی لیدوما با در اختیار داشتن نفرات متخصص و باتجربه در این زمینه، تمامی الزامات موردنیاز برای پروژه‌ها را بررسی نموده و در تمامی پروژه‌ها این الزامات را رعایت می‌نمایند.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

روی پنج ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

ممنون از بازخوردتون!

تا حالا رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه