انواع سیستمهای تهویه هوا پارکینگ
آنچه در این مقاله می خوانید
در بین همهی سیستم های تهویه کانالی ، سیستم تهویه پارکینگ یکی از مهمترینها به حساب میآید. این سیستم به همراه جت فن ، در فضاهای بسته کاربرد بسیار زیادی دارد. و از اهمیت خیلی بالایی برخوردار میباشد.
سیستم تهویه پارکینگ معمولا برای پارکینگهایی بسته یا نیمه باز استفاده میشوند .این پارکینگها معمولا خروجی هوا و یا دسترسی به هوای آزاد را ندارند. از این سیستم برای تخلیه دود ناشی از گازهای سمی اگزوز خودرو ها و یا مواقع حریق استفاده میشود .
به دلیل وجود گازهایی همانند مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن در پارکینگها از سیستم تهویه کانالی استفاده میشود. چون در طبقات زیرین ساختمان امکان تهویه هوا به خوبی وجود ندارد. و با وجود گازها خطر آتش سوزی افزایش مییابد. به همین دلیل نصب تهویه ها الزامی میباشد.
و هدف از نصب سیستم تهویه و تخلیه دود حذف حرارت، دود و گازهای سمی است.
مقاله پیشنهادی: سیستم تهویه پارکینگ چیست
عملکرد سیستم تهویه کانالی
- حذف دود: بعداز اطفاء کامل حریق توسط آتش نشان، این سیستمها شروع به تخلیه دود و گازها میکنند . حسگرها ، شعله آتش را تشخیص میدهند. سپس کل سیستم خاموش میشود واز اختلاط دود جمع شده در نزدیک سقف با سایر لایههای هوایی جلوگیری میکند. دمپرهای نقاط مختلف پارکینگ باز یا بسته خواهند بود و امکان راه اندازی و استفاده از جت فن های سیستم به صورت دستی برای آتش نشانها فراهم میشود. قابلیت حذف دود Smoke Cleaner نیاز به هیچ تجهیزات اضافه ندارد و به همین دلیل از نظر اقتصادی مقدور و به صرفه است.
- کنترل دود : حسگرها در زمان حریق، شعله ی آتش را در محیط تشخیص میدهند. و کل سیستم به مدت 3 الی 5 دقیقه خاموش میشود تا دود داغ در نزدیک سقف جمع شود و مانع خارج شدن افراد از محیط نشود. سپس سیستم تهویه پارکینگ شروع به فعالیت خود میکند. برنامه ریزی سیستم طوری تعریف شده است که محیط به زونهای مختلف تفکیک شده و سیستم به گونه ای عمل میکند که تنها یک زون آلوده به دود شود و سایر زونها تمیز باقی بمانند. و همچنین آتش نشانها امکان کنترل دستی هم دارند. قابلیت کنترل دود Smoke Control نیازمند به تجهیزات اضافی نسبت به ادوات بکار رفته میباشد. به همین دلیل از نظر اقتصادی برای کارفرما هزینه ی بیشتری به همراه دارد. از آن در پارکینگهای خاص مثل موزهها، ساختمانهای مهم سیاسی و برجهای بلند و، … استفاده میشود .
انواع سیستمهای تهویه پارکینگ
سیستم تهویه هوا ساده
این سیستم بیشتر برای پارکینگهای بسیار کوچک مناسب میباشد. به دلیل اینکه قدرت کمی دارد و در پارکینگهای بزرگ نمیتواند هوا را به همه ی بخشها برساند. سیستم تهویه هوا ساده از یک نوع فن آکسیال برای انتقال دادن هوا استفاده میکند.
سیستم تهویه پارکینگ کانالی
این سیستم نیز مانند تهویه ساده از فن آکسیال استفاده میکند. و همچنین قابلیت پوشش دهی تمامی محیط پارکینگ را ندارد. از سیستم بیشتر در پارکینگ های متوسط استفاده میشود. از نظر اقتصادی نیز،هزینه بیشتری دارد.
سیستم تهویه جت فن پارکینگ
این سیستم برپایه ی روشهای نوین طراحی و تولید شده است. به طوری است که جت فنها جایگزین کاناالها میشوند. سیستم تهویه جت فن ، بهترین و کامل ترین سیستم تهویه هوا برای پارکینگها به شمار میرود. جت فن هوای تمیز را به تمام بخشهای پارکینگ میرساند و دودها و گازها را از محیط خارج و حذف میکند. در بازار تنوع زیادی از این جت فنها مشاهده میشود.
انواع اگزاست فن
اگزاست فن برای خروج هوای نامطبوع استفاده می شود. و به 3 صورت یافت میشود :
- سقفی
- اکسیال ( محوری )
- سانتریفیوژ
پیشنهاد مطالعه: اگزاست چیست
مزایای سیستم هواکش پارکینگ
- دارای سیستم بی صدا
- واکنش سریع در مواقع اضطراری
- صرفه جویی در مصرف انرژی
- تهویه و تخلیه هوا با سرعت بالا
- جلوگیری از خطر آتش سوزی و انفجار
- نصب و تعمیر آسان و راحت
نکات سیستم تهویه پارکینگ
- اگر از کانالهای مشترک بین طبقات استفاده می شود باید از سرایت حرارت و دود به سایر قسمتها توسط دمپر موتوردار جلوگیری شود.
- کلیه محاسبات ابعاد کانال باید براساس حداکثر سرعت 2400 فوت در دقیقه انجام شود.
- اگر مساحت ناخالص هر طبقه از پارکینگ بیشتر از 2000 متر مربع باشد، هر طبقه باید حداقل به دو قسمت با اندازه تقریبا مساوی تقسیم شود و به دو راه خروج دسترسی داشته باشد.
- فشار پارکینگ باید همواره منفی نگه داشته شود و مقدار هوای جبرانی باید معادل 50 تا 70 درصد هوای تخلیه باشد.
- برای تخلیه گاز اگزوز خودروها و کاهش غلظت آلاینده های محیط، باید حداقل 6 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای تمامی طبقات پارکینگ در شرایط عادی و حداقل 10 مرتبه تعویض هوا در ساعت برای یک طبقه پارکینگ انجام شود.
- در پارکینگهای عمومی، فضاهای تجاری و اداری که کاربری عمومی دارند محاسبات و طراحی باید به گونهای باشد که در شرایط عادی نیز در صورت افزایش غلظت آلایندهها با فرمان حسگر گاز مونواکسید کربن، امکان افزایش ظرفیت تخلیه تا میزان مناسب برای هر طبقه وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید میانگین غلظت گاز مونواکسید کربن در پارکینگها از 50 ppm در مدت زمان 30 دقیقه، بیشتر شود.
- تیم تولید محتوا
- اسفند 12, 1399
- 3454 بازدید